Geïnteresseerd?

Preventieve Tandheelkunde

Voorkomen is beter dan genezen. Als u weleens last heeft van gaatjes, bloedend tandvlees of een vervelende mondgeur, kunnen wij u tips geven hoe u de mond beter gezond kunt houden.

Om problemen tijdig te constateren of te voorkomen hanteren wij onder andere de volgende maatregelen:

• Periodiek mondonderzoek oftewel halfjaarlijkse controle

• Röntgenonderzoek

• Fluoride applicatie

• Tandplaque en tandsteen verwijderen

• Sealen van kiezen

Röntgenonderzoek

Tijdens een periodiek mondonderzoek wordt er gekeken naar de gezondheid van het gebit, de slijmvliezen en het tandvlees.

Röntgenfoto's geven informatie over de oppervlakken die wij niet met direct zicht kunnen beoordelen, zoals het kaakbot of de contactvlakken van de kiezen. Er zijn verschillende soorten röntgenopnames.

• Bitewings: hiermee kunnen wij eventuele beschadigingen of gaatjes tussen de kiezen zien en kunnen we de staat van kronen en/of vullingen beoordelen. Vaak worden deze om de 2 - 3 jaar gemaakt afhankelijk van uw risico op tandbederf.

• OPT: dit is een grotere globale opname van het gehele gebit. Hierop kunnen wij goed de verstandskiezen beoordelen of eventuele afwijkingen van het kaakbot. Vaak wordt deze gemaakt bij een intake om een totaaloverzicht te krijgen.

• Solo opnames:  deze opnames geven een gedetailleerd beeld van een enkele tand of kies. Er wordt o.a. gekeken ontstekingen bij de wortelpunt(en) en het kaakbot.

Fluoride applicatie

Fluoride helpt om de tanden tegen tandbederf te beschermen. Door bacteriën in de mond ontstaan er zuren die het tandglazuur beschadigen. Indien het glazuur langdurig beschadigd wordt dan kan er een gaatje ontstaan. Met fluoride en een goede mondhygiëne zorgen we ervoor dat een oppervlakkige beschadiging niet leidt tot een gaatje.

Er zijn verschillende methodes om fluoride aan te brengen:

• tandpasta’s met fluoride

• mondspoelmiddel met fluoride

• fluoride gel of lakken

Bij zowel jongeren als volwassenen met een verhoogd risico op tandbederf kan extra advies gegeven worden over gebruik van fluoride. Afhankelijk van uw gevoeligheid voor gaatjes zullen we eventueel ook aanvullende maatregelen treffen zoals het appliceren van een fluoridegel of lak.

Tandplaque en tandsteen verwijderen

Tandplaque is een zacht laagje bacteriën die zich aan de tand hebben gehecht. Deze bacteriën produceren zuren die het gebit beschadigen, waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Het hanteren van een goede mondhygiëne is daarom belangrijk. Door het poetsen wordt de schadelijke laag verwijderd.

Indien tandplaque niet tijdig wordt verwijderd, kan deze laag zich verharden en tandsteen vormen. Tandsteen kunt u niet zelf verwijderen, maar moet worden gereinigd met speciaal instrumentarium.

Sealen van kiezen

Op het kauwvlak van de kiezen bevinden zich groeven en putjes. Deze zijn soms erg diep waardoor er voedselresten kunnen ophopen. Hierdoor is het moeilijker schoon te houden en is het risico op gaatjes groter. Met het sealen van kiezen worden de groeven opgevuld met een vloeibaar vulmateriaal en zal het makkelijk te poetsen zijn.